Music that gentler on the spirit lies 

Than tired eyelids upon tired eyes

(Alfred Tennyson)


Stephen Westra
, Nederlands componist en publicist, woont in Utrecht. Hij werd geboren in Voorburg (Z-H) en woonde in Leiden, Fort Collins (VS), Buchenbach (D) en Dornach (CH). Stephen Westra studeerde compositie aan het Utrechts conservatorium bij Ed de Boer (ps. Alexander Comitas) en Henk Alkema. Daarnaast voltooide hij een studie geschiedenis aan de Universiteit Utrecht.


C o m p o n i s t 

Onder zijn werken bevinden zich: liederen op Duitse, Spaanse, jiddische en ladino teksten zoals  Berliner Nachrichten, Drei Inseln en Canciones del éxtasis; orkestmuziek (o.a. Picasso Polka, première Congresgebouw Den Haag september 1998, in aanwezigheid van ZKH Prins Willem-Alexander; in mei 2010 uitgevoerd in de Berliner Philharmonie); pianomuziek (Sonata, Variations, Journal Entries, Sei Innocenti etc.), kamermuziek (o.a. een Octet, viool/piano preludes en celloduetten- en kwartetten) en theatermuziek. September 2006 beleefden Westra's Variations for string orchestra hun eerste uitvoering bij het Hafnia Chamber Orchestra in Kopenhagen. In de winter van 2005/06 schreef hij 24 preludes in alle toonsoorten voor piano, die oktober 2006 in première gingen. De versie voor viool en piano beleefde op 
1 april 2010 zijn eerste uitvoering in Muziekgebouw Eindhoven. Een tweede serie preludes voor piano volgde in 2008. In 2010 maakte cineast Ruud Terhaag een korte film geïnspireerd op Westra's lied Die Stadt, das Glück.  

Pianostukken van Stephen Westra maken deel uit van het theaterprogramma Geleidelijk verliest de mens zijn gedaante met teksten van de Russische absurdist Daniil Charms. Uitvoerenden zijn Bernhard Christiansen (voordracht/acteur) en Ariadne Verstegen / Karolinka de Bree (piano). Sinds de première op 14 januari 2011 in het Ostadetheater in Amsterdam reist dit programma  door Nederland. Pianomuziek van Westra speelt ook een rol in de voorstellingen Onsje (2011) en Varenka (2013) van dezelfde artiesten. Toen Geleidelijk... tijdens de 31e Nacht van de Poëzie werd uitgevoerd, schreef NRC Handelsblad: 'Het muzikale absurdisme [...] was een verrassing. [...] Overtuigend bezig de kleine zaal te ontgroeien.'

In 2011 en '12 gingen in première: Three Pieces for Flute, Clarinet & Piano, Marcia dei nani en Small Pieces for Big Instruments; laatstgenoemd werk staat bij cellokwartet Gut Feelings elk concert op de lessenaar.  In 2014 beleefde de derde reeks van 24 Preludes voor piano zijn eerste uitvoering, op 24 april in Muziekgebouw Eindhoven - 'een amusant en intelligent spel met al die toetsen,' aldus het Eindhovens Dagblad. Pianiste was Éva Szalai; zij gaf op 18 september 2016 in Utrecht ook de première van o.a. de Suite 'The Invention of Innocence'.  Februari 2017 beleefde zijn Duo voor altviool en cello zijn eerste uitvoering.

Westra's muziek werd gespeeld in een aantal grote concertzalen in Nederland (Vredenburg Utrecht, Congresgebouw Den Haag, Muziekgebouw Eindhoven) en in het buitenland (VS, Japan, Ierland, Denemarken, Hongarije, Duitsland - Berliner Philharmonie). Musici  die zijn werk uitvoerden zijn Fokel Bax, José Biermans, Gemma Jansen, Irene Maessen, Machteld van de Putte, Fanny de Ruiter, Josefien en Charlotte Stoppelenburg (zang); Sasha Mashina, Lisanne Soeterbroek, Corine Visser (viool); Elisabeth Smalt (altviool); René Berman, Jan Insinger, Marike Tuin, Frank Wakelkamp (cello); Stefan & Martijn Blaak, Jaap Brackman, Karolinka de Bree, Isabelle van Dooren, Marte Gerritsma, Josje Goudswaard, Jan Paul Grijpink, Wijnand van Klaveren, Jan van Maanen, Charlie Bo Meijering, Bobby Mitchell, Irina Osetskaya, Maria Sobrino, Else Sterk, Wim Stoppelenburg, Éva Szalai, Naomi Tamura, Imke Vermeulen, Ariadne Verstegen, Marcel Worms (piano); Rolf Buijs, Simon Casali-Krzentowsky, Herman Draaisma, Wolf Eekhof, Bruno de Greeve, Jussi Jaatinen, Alexandru Lascae, Jan van Maanen, Bas Pollard, Otto Tausk, Mikhail Zemtsov (dirigent); Arion Ensemble, Apeldoorns Symfonie Orkest, strijkorkest Arcato, Concerto Grosso Ensemble (Hellendaal Instituut), Dutch Duo, Ensemble Kokako, Escher Ensemble, cellokwartet Gut Feelings,  Hafnia Chamber Orchestra, Heemsteeds Kamerorkest, Kennemer Consort, Koninklijke Marinierskapel, Pulcinella Kamerorkest, Ricciotti Ensemble, Utrecht Conservatory Strings, Utrechtsch Studenten Concert, Vughts Kamerorkest Consonanti en strijkorkest Zoroaster

Zijn werk is meermalen uitgezonden op radio en op cd gezet.


M u z i e k j o u r n a l i s t  |  p u b l i c i s t

Als freelance tekstschrijver publiceert Stephen Westra artikelen, interviews, programmatoelichtingen en cd-recensies in tijdschriften. Hij schrijft over (klassieke) muziek voor o.a. philharmonie zuidnederland, De Doelen, de Gelderse Muziek Zomer, Het Gelders Orkest, AVRO, MuziekGroep Nederland, Muziekgebouw aan 't IJ, Storioni Festival, Klassieke Zaken en Challenge Classics. Hij leverde lemma's voor XYZ van de Klassieke Muziek (Katja Reichenfeld, red.).

Westra heeft een eigen column in deKlank, het tijdschrift van philharmonie zuidnederland, over onderwerpen die - soms nogal zijdelings - met klassieke muziek te maken hebben als 'Het zalig niet-weten', 'Word nooit jurylid', 'Elitair for the millions',  'Help, het heeft talent' en 'In der Beschränkung zeigt sich kein Wagner'.  Columns schreef hij ook voor De Doelen (Red Sofa; 2009), Muziekgebouw Eindhoven (2011/12) en Doelen Magazine (2014, onder de schuilnaam Joseph Haydn). Behalve over muziek, schrijft Westra over literatuur. In 2014 was zijn gedicht Augustus tweede bij de LiteratuurPrijs Zeist. Maart 2017 verscheen zijn columnbundel Brahms op de snelweg.

Stephen Westra is redacteur bij Muziekgebouw Eindhoven.